Το Νέο Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο της Άνδρου
https://etanep.gr/neo-poleodomiko-sxedio-androu/
※※※※※※
Τ.Π.Σ. ΑΝΔΡΟΥ -
Προτάσεις στην Α' φάση
από ΑΝΔΡΙΑΤΤΙΚΑ Ε.Π.Ε. -
ΦΡ. ΚΑΛΛΙΒΡΟΥΣΗ (συνοπτικά)
Στην παρακάτω σύνοψη περιλαμβάνονται σειρά Προτάσεων και Προμελετών που διαχρονικά έχουμε εκπονήσει και δημοσιοποιήσει χωρίς την παραμικρή απαίτηση αποζημίωσης από καθαρά συνειδητή αφοσίωση στο κοινό συμφέρον και την Βιώσιμη Αναπτυξιακή προοπτική της Άνδρου.
Προτάσεις επι των εδαφίων της παρουσίασης του Τ.Π.Σ. από την Μελετητική Ομάδα:
ΙΙ.2 ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ: Στην 4η κατηγορία “Δημιουργία και Ανάπτυξη Οργανωμένων Υποδοχέων” : Συμφωνούμε και έχουμε εκπονήσει συγκεκριμμένη Προμελέτη (ήδη από το 2016) για την δημιουργία είτε Π.Ο.Τ.Α. (Περιοχή Οργανωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης) είτε Ε.Σ.Χ.Α.Σ.Ε. είτε Ε.Σ.Χ.Α.Δ.Α.
ΙΙ.2 ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ: Στην 3η κατηγορία “Κατασκευή μονάδων Μεταποίησης αγροτικών προϊόντων” δείτε στο ακόλουθο παρακάτω κείμενο Προτάσεων επί της Ειδικής Χωροταξικής Μελέτης (Ε.Χ.Μ. 8α) τις προτάσεις που περιλαμβάνουν την ίδρυση συνεργατικών Πρότυπων Κτηνοτροφικών Φαρμών και Μονάδων Κτηνοτροφικής Μεταποίησης (αμελκτήρια - δεξαμενές γάλακτος - τυροκομεία) σε Βόρεια και Νότια Άνδρο .
ΙΙ.2 ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ: Στην 5η κατηγορία “Περιορισμός των επεκτάσεων της οικιστικής γής”, κρίνουμε σκόπιμο αφού οριστούν όρια για όλους τους οικισμούς του νησιού , η δυνατότητα οικοδόμησης εκτος των ορίων αυτών να μην υπερβαίνει τα 2 ή 3 χιλιόμετρα.
ΙΙ.2 ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ: Στην 8η κατηγορία “Θωράκιση έναντι της Περιβαλλοντικής τρωτότητας”
ΙΙ.3 ΣΤΟΧΟΙ: Στην Σ3 κατηγορία “Προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή” και πιο συγκεκριμμένα στο εδάφιο “Χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας”. Για την αδειοδότηση νέων ΑΠΕ απαιτείται μελέτη φέρουσας ικανότητας όπως προβλέπεται από το οικείο Σχέδιο Διαχείρισης, καθώς και εκπόνηση χαρτογράφησης ευαισθησίας για την εγκατάσταση νέων ΑΣΠΗΕ, λαμβάνοντας υπόψη τις ζώνες αποκλεισμού από φωλιές όπως αναφέρεται στην ΚΥΑ Η.Π. 8353/276/Ε103 και θα πρέπει συγκεκριμένοι όροι και περιορισμοί να καταγράφονται στην εγκεκριμένη ΕΟΑ, η οποία θα παρουσιάζει τεκμηριωμένα επιστημονικά δεδομένα που αποδεικνύουν ότι δεν θίγονται οι ειδικοί στόχοι διατήρησης της ΖΕΠ για τα συγκεκριμένα αρπακτικά είδη.
Σχετικά προτείνεται η τροποποίηση: Μόνο από ηλιακή ενέργεια- αποκλειόμενων των Α.Σ.Π.Η.Ε. (Αιολικών Πάρκων) και συμπεριλαμβανόμενων των Υβριδικών Σταθμών μικρής δυναμικότητας (ως επιδεικτικών Έργων Α.Π.Ε. και εντόπιας καταναλισκόμενης Η.Ε.), Μικρών Υδροηλεκτρικών και Σταθμό ή Σταθμών Τοπικής Ενεργειακής Κοινότητας, με όρους που δύνανται να εξειδικεύονται στο οικείο Σχέδιο Διαχείρισης, λαμβάνοντας υπόψη τις μελέτες φέρουσας ικανότητας που περιγράφονται με βάση τις τοπικές ανάγκες για ενεργειακή αυτάρκεια ( * σχετική Προμελέτη του υπογράφοντα τις Προτάσεις αυτές υφίσταται απο το 2002).
ΙΙ.3 ΣΤΟΧΟΙ: Στην Σ4 κατηγορία “Ενίσχυση του τουριστικού τομέα” : Συμφωνούμε και έχουμε εκπονήσει συγκεκριμμένη Προμελέτη (ήδη από το 2016) για την δημιουργία είτε Π.Ο.Τ.Α. (Περιοχή Οργανωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης) είτε Ε.Σ.Χ.Α.Σ.Ε. είτε Ε.Σ.Χ.Α.Δ.Α.
ΙΙ.3 ΣΤΟΧΟΙ: Στην Σ5 κατηγορία “Προώθηση Καινοτομίας και Έρευνας”
ΙΙ.3 ΣΤΟΧΟΙ: Στην Σ9 κατηγορία “Προστασία Περιβάλλοντος και πολιτιστικής κληρονομιάς” Από την άλλη μεριά η κτήση των γαιών, που ιστορικά προέρχονταν απο τους προγόνους που με την σειρά τους κρατούσαν ενεργή την χρήση τους για τις πρωτογενείς δραστηριότητες, που είτε τους εξασφάλιζαν τα βασικά έσοδα διαβίωσης, είτε συμπλήρωναν αυτά μαζί με άλλη ή άλλες εποχιακές εργασίες, έχουν πλέον στην πλειοψηφία τους μετεξελιχθεί σε αγροτεμάχια, βοσκοτόπους και αγριοβλαστημένες ή και δασωμένες εκτάσεις, που απλά παραμένουν ανενεργές. Η αξία τους όμως παραμένει και διακυμαίνεται σημαντικά με την δυνατότητα τους να δομηθούν Παραθεριστικές κατοικίες ή Τουριστικά καταλύμματα, οπότε και μπορούν να εμφανιστούν δυσανάλογες Υπεραξίες. Σε αυτό όμως το πραγματικό καθεστώς θα ήταν χρήσιμη η σαφής κατηγοριοποίηση και διακριση των ακινήτων και γαιών μα την ολοκλήρωση και εντατική εφαρμογή των Τοπικών Ειδικών Χωροταξικών Σχεδίων και των αντίστοιχων Κλαδικών που αναφέρθηκαν παραπάνω (όπως τα Τ.Ο.Π.Σ.Α. - Ε.Χ.Σ. ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ - Ε.Χ.Σ. ΠΡΩΤΟΓΕΝΟΥΣ ΤΟΜΕΑ - Ε.Χ.Σ. ΜΕΤΑΠΟΙΗΣΗΣ και ΕΜΠΟΡΙΟΥ). Η εφαρμογή της ισχύουσας Νομοθεσίας Τακτοποίησης των Αυθαιρέτων καθώς και αυτή της Πλήρους Φορολόγησης της Κτήσης των Ακινήτων (ΕΝ.Φ.Ι.Α.) και ΟΧΙ της πραγματικής Χρηστικής Αξίας τους, συνιστούν σαφώς στρεβλή αντιμετώπιση του προβλήματος με μόνη βάβαια την εισπρακτική Λογική, οπως τονίστηκε από την αρχή.
Σε όλα αυτά έρχεται να προστεθεί και η αμφίβολη ποιότητα των οικοδομημένων ακινήτων της περιόδου 1945 - 2000, γεγονός που καθιστά την Ελλάδα στην πρωτοπορία των πλέον ενεργοβόρων κτιρίων στο σύνολο της Ε.Ε., που όμως αντιφατικά συνδυάζεται με το γεγονός του πλέον ευνοϊκού και εύκρατου Κλίματος σε ολόκληρη την Ευρώπη. Και όμως ούτε στην Νομοθεσία περι Αυθαιρέτων ουτε στον ΕΝ.Φ.Ι.Α. δεν υφίστανται ουσιαστικές Ρυθμίσεις και Κίνητρα που να προωθούν την εν γένει Αναβάθμιση των υπαρχόντων παλαιότερων του 2000 κτιρίων, ενω για παράδειγμα στον Νέο Οικοδομικό Κανονισμό (Ν.Ο.Κ.) καθώς και τον Νέο Κανονισμό Σκυροδέματος, υπάρχουν ικανοποιητικές διατάξεις για τα "Πράσινα Κτίρια". Στην νησιωτική Χώρα βέβαια το συγκεκριμμένο πρόβλημα είναι ελαχιστοποιημένο λόγω κυρίως του πλέον ευνοϊκού Κλιματος και των μικρού όγκου κτιρίων στην συντριπτική τους πλειονότητα, καθώς και των διατηρούμενων παραδοσιακών κτισμάτων, που με απλές πρακτικές λαϊκής σοφίας αντιμετώπιζαν πιό θετικά τόσο την προστασία απο τα φυσικά φαινόμενα αλλά την βιωσιμότητα των κατοίκων τους σε καλές συνθήκες.
ΙΙ.5 ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΆ ΣΕΝΑΡΙΑ - Στο Σενάριο 2 { Ρεαλιστικής Παρεμβατικότητας ] προτείνουμε:
- Ζώνες οργανωμένης τουριστικής ανάπτυξης με διατήρηση αρτιότητας : Συμφωνούμε και έχουμε εκπονήσει συγκεκριμμένη Προμελέτη (ήδη από το 2016) για την δημιουργία είτε Π.Ο.Τ.Α. (Περιοχή Οργανωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης) είτε Ε.Σ.Χ.Α.Σ.Ε. είτε Ε.Σ.Χ.Α.Δ.Α. που θα συνδυάζει ήπιες οικιστικές και τουριστικές αναπτύξεις με τους υπάρχοντες αρχαιολογικούς τόπους υψηλής σημασίας (Παλαιόπολη - Υψηλή - Ζαγορά - Στρόφιλας) . Αυτή θα περιλαμβάνει Ζώνη που ξεκινά από την παραλία “Πλάκα” και καταλήγει στο ακρωτήριο “Θειάκι” και την ευθυγράμμιση με τον αρχαιολογικό χώρος της “Υψηλής” (Κάτω Απροβάτου) .
- Προστασία αξιόλογης γεωργικής γης:
- Ζώνες πρωτογενή τομέα στη λοιπή έκταση με περιορισμό άλλων χρήσεων:
- Οριοθετούνται οι μη οριοθετημένοι οικισμοί:
- Πολεοδομούνται οι παραλιακοί οικισμοί και δρομολογούνται οι αναγκαίες επεκτάσεις:
- Κυκλοφοριακές μελέτες. Αξιολόγηση και πρόβλεψη παράκαμψης σε βασικούς οικισμούς:.
- Βελτίωση – Αναβάθμιση και επέκταση του Λιμανιού Γαυρίου με δυνατότητα ελλιμενισμού κρουαζιέρας:
- Τουριστικά καταφύγια και υδατοδρόμια στη Χώρα και στο Μπατσί : Συμφωνούμε και προσθέτουμε τον Όρμο Κορθίου καθώς και τον Όρμο Χαλκολιμιώνα , ως κατάλληλες τοποθεσίες για εναλλακτικά Υδάτινα Πεδία σε συσχέτιση με τις επικρατούσες καιρικές συνθήκες. Εχουμε εκπονήσει συγκεκριμμένη Προμελέτη (ήδη από το 2014) για την δημιουργία Υδατοδρομίων ή Υδάτινων Πεδιών και στις 4 προαναφερόμενες τοποθεσίες , περιλαμβανόμενου και χώρου έξω από τον Λιμένα Γαυρίου . Οι σχεδιαστικές μας προτάσεις είναι στην διάθεση των ενδιαφερόμενων .
- Μονάδες αφαλάτωσης (Γαύριο, Χώρα, Κόρθι): Συμφωνούμε και προσθέτουμε το Μπατσί , λόγω και της αυξημένης κατανάλωσης πόσιμου νερού εξ’ αιτίας των λειτουργουσών τουριστικών και επισιτιστικών επιχειρήσεων .
- Ελικοδρόμια στο Κόρθι και Γαύριο:
Επιπλέον Προτάσεις για την τουριστική αναβάθμιση της Άνδρου
Λαμβάνοντας υπόψη το υφιστάμενο ρυθμιστικό πλαίσιο όπως η ΚΥΑ 49567(ΦΕΚ1071/22.12.2006) και οι ΖΟΕ Άνδρου, Σύρου και Τήνου, επιλέγεται:
α) Η ήπια τουριστική ανάπτυξη, το είδος και μέγεθος/ ένταση της οποίας πρέπει να είναι συμβατά με την κλίμακα, το παρεχόμενο τουριστικό προϊόν του νησιού και με το τοπίο της περιοχής. Ειδικότερα στις ζώνες εκείνες, όπου ισχύει η ΖΟΕ της Άνδρου, προβλέπεται για την παράκτια ζώνη (έως 350 μ. από την ακτή) το όριο των 100 κλινών. Στις υπόλοιπες περιοχές του νησιού ορίζεται συντελεστής δόμησης για τον τουρισμό. Ωστόσο, ο ακριβής αριθμός των κλινών και το μέγεθος των καταλυμάτων θα πρέπει να διευκρινιστεί μέσω μιας Χωροταξικής Μελέτης. Ωστόσο ο ακριβής αριθμός των κλινών και το μέγεθος των καταλυμάτων θα πρέπει να διευκρινιστεί μέσω μιας Χωροταξικής Μελέτης
β) Η ανάδειξη των ενδιαφερόντων φυσικών και γεωλογικών στοιχείων των ζωνών, για την εξυπηρέτηση της υπαίθριας αναψυχής.
Οι ζώνες αυτές αποτελούν σημαντικό πεδίο άσκησης ήπιων οικοτουριστικών δραστηριοτήτων μέσω δικτύου μονοπατιών, την πεζοπορία, φωτογράφηση, γεωλογικό τουρισμό.
Για τους παραπάνω λόγους, δεν επιλέγεται η διάνοιξη νέου οδικού δικτύου και εγκατάσταση αιολικών πάρκων.
ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2024
ΦΡΑΝΤΖΕΣΚΟΣ ΚΑΛΛΙΒΡΟΥΣΗΣ - Αρχιτέκτων Μηχανικός Ε.Μ.Π., δημότης Άνδρου - Ανεξάρτητος συνεργαζόμενος Επιστημονικός σύμβουλος της δημοτικής παράταξης “Η Άνδρος της Ζωής Μας” , μέλος του Επιστημονικού οργανισμού “ΠΡΑΣΙΝΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ” και του κόμματος των ΟΙΚΟΛΟΓΩΝ ΠΡΑΣΙΝΩΝ, μέλος Τ.Ε.Ε. - Σ.Α.Δ.Α.Σ. - ΕΛ.ΕΤ. ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ - του Συλλόγου Μελετητών - Μηχανικών Κυκλάδων (Σ.Μ.ΜΗ.Κ.) και του Συλλόγου Μελετητών - Μηχανικών Άνδρου (Σ.Μ.Μ.Α.), εξουσιοδοτημένος από το Τ.Ε.Ε. Ελεγκτής Δόμησης και Ελεγκτής Προσβασιμότητας (για ΑμεΑ) Κτιρίων του Δημοσίου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου