Τρίτη 19 Ιανουαρίου 2010

Η Άνδρος μου - Ανδρέας Καραντώνης


Στην Άντρο γεννήθηκα, στη Χώρα ζούσα, μα ως τα δώδεκα μου χρόνια δεν ήξερα τίποτε άλλο από τη Χώρα, τα Λειβάδια, τη Μεσσαριά και τα Λάμυρα. Το νησί ήταν για μένα ο χώρος που τον έφραζαν τα δυο βουνά: το βουνό το πράσινο και το βουνό το ξερό, το ξανθό. Έμενα με ανοιχτό το στόμα ακούοντας τους μεγάλους να μιλαν για χωριά τα πέρα από τα βουνά μου, για δύσκολες πορείες, για μοναστήρια, για ρεματιές, για τα Αποίκια, τις Στενιές, την Άρνη, το Μπατσί, το Γαύριο, το Κόρθι. Όλα αυτά τα μυστηριακά ονόματα τα αισθανόμουν μ' εκείνη τη μαγική αίσθηση του άγνωστου και του απέραντου. 
Ανδρέας Καραντώνης (1910-1982) 

Διαβάστε εδώ περισσότερα για τον σημαντικό Ανδριώτη που φέτος συμπληρώνονται 100 χρόνια από τη γέννηση του, καθώς και το άρθρο στο ΒΗΜΑ της Κυριακής που ήταν η αφορμή γι' αυτή την ανάρτηση. Βιογραφικά στοιχεία, βιβλιογραφία: ΕΚΕΒΙ -φέτος

31 σχόλια:

  1. O καθένας μας κουβαλάει την "Ανδρο του"...
    Και σαν παιδιά μεγαλώνοντας στα Λειβάδια είχαμε μια συμπαντική άποψη ...
    Το σύμπαν μας ήταν η "ΑΝΔΡΟΣ",και για πολλούς ακόμα είναι!.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΕΤΣΙ ΑΚΡΙΒΩΣ ΚΟΥΤΡΟΥΛΑΚΙ ΟΠΟΥ Η ΓΗΣ ΜΑΣ ΚΑΙ Η ΠΑΤΡΙΣ ΜΑΣ ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. εγω παντως τα ονειρα που βλεπω στον υπνο μου (διοτι βλεπω και στο ξυπνιο μου!)παντα ειναι εκει!μπορει τα προσωπα να ειναι απο εδω αλλα ο χωρος παντα εκει!


    καλημερα σε ολους η καλυτερα ...καλο απογιομα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΕΣΕΙΣ ΜΕ ΤΟ ΔΙΚΙΟ ΣΑΣ,ΕΓΩ ΟΜΩΣ ΜΙΑ ΑLLODAPH ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΝΟΙΩΘΩ ΕΤΣΙ????ΜΟΥ ΛΕΙΠΟΥΝ ΤΑ ΛΕΙΒΑΔΙΑ,ΤΟ ΠΕΡΑ ΧΩΡΙΟ,ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΜΟΥ Ο ΠΟΤΑΜΟΣ,Ο ΚΑΦΕΣ ΣΤΟΝ ΠΛΑΤΑΝΟ,Ο ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΑ Η ΓΡΑΜΜΑΤΙΑ!!!!!ΓΙΑΤΡΕ ΕΙΜΑΙ ΚΑΛΑ?????

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. H ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ(ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΥΓΚΙΝΗΣΗ ΓΡΑΦΩ ΛΑΘΟΣ ΤΙΣ ΛΕΞΕΙΣ)ΜΟΥ ΛΕΙΠΟΥΝ ΟΙ ΓΑΤΕΣ ΜΟΥ,ΤΑ ΛΟΥΛΟΥΔΙΑ ΜΟΥ,Ο ΚΗΠΟΣ ΜΟΥ,ΟΙ ΣΚΑΛΕΣ ΜΟΥ,Η ΚΥΡΙΑ ΜΕ ΤΟ ΣΚΥΛΑΚΙ,ΗΓΑΡΟΥΦΑΛΙΑ ΠΟΥ ΤΗΝ ΕΒΛΕΠΑ ΚΑΘΕ ΠΡΩΙ ΝΑ ΑΝΗΦΟΡΙΖΕΙ ΤΟΝ ΛΕΙΒΑΔΙΑΝΟ ΔΡΟΜΟ,Ο ΠΡΩΙΝΟΣ ΚΑΦΕΣ ΣΤΗΝ ΑΣΥΣΤΑΤΗ ΟΟΟ ΗΗΗ ΑΑΑ ΑΧΑΧΑΧ!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Tαπεινός λόγος 1. Το όνομα του λογοτέχνη νομίζω πως είναι Αντρέας και όχι Αντώνης.

    Ταπεινός λόγος 2. Η ΄Αντρος και για εκείνον μα και για πολλούς μεγάλους ή και μικρούς του ευρύτερου πολιτισμού... υπήρξε η "μούσα", η πηγή έμπνευσης της έκφρασης και της δημιουργίας.

    Ταπεινός λόγος 3. Δεν ξέρω αν έχει τύχει σε σάς μα σε μένα και έχει τύχει και συνεχίζει να τυχαίνει. Πολλές φορές στη βόλτα μου στο λιμάνι της Ραφήνας μα και στα Μαραθωνίτικα υψώματα, ο νους χάνεται στο βάθος του γαλάζιου ουρανού, γιατί, καθώς ο νόστος για την Εύανδρο...νήσο επηρεάζει τα συναισθήματα, η αίσθηση της όρασης μεγαλώνει, χάνεται στα βάθη του ορίζοντα, αναζητώντας μια βουνοκορφή ή ένα χρυσαφί ακρογιάλι...

    Ταπεινός λόγος 4. Το δικαίωμα στην ενατένιση... και στην ονειροπόληση κανείς δεν μπορεί ούτε να μας το καταπατήσει, ούτε να το αφαιρέσει...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. σσσσσ!!!!μη ρωτας τετοια τον γιατρο!αυτος εχει ειδικοτητα στα κλυσματα! τι θες τωρα...να σου χωσει κανενα?


    χι χι χι!!!
    αχ Αλλοδαπη μου! αυτος που αγαπα μια φορα την Αντρο την αγαπα για παντα...εδω ο Φωτης τον ρωτουν απο που καταγεται και λεει απο την Αντρο! και αυτο γιατι μια προγιαγια της γιαγιας του ηταν απο τα Αλαδινου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Συγνωμη κ Σπυροπουλε...με προλαβατε και φανηκε το δικο μου να "κατεβαζει" τον δικο σας ποιητικο λογο...αλλα πειραζα την αλλοδαπη φιλη μου!

    και ...δεν εχει και πρασινη καρτα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Allodaph υπομονή, θα περάσει ο καιρός και θα γυρίσεις στο σπίτι σου και τότε θα βλέπεις πάλι τα ίδια πρόσωπα κάθε πρωί. Πάντως λόγω καιρού έχω πολλές μέρες να περπατήσω τον λειβαδιανό δρόμο. Ενω η κυρία με το σκυλάκι είναι παντός καιρού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. ΄Αχ!το ίδιο πρόβλημα και΄γω αθεράπευτα ερωτευμένη με την ΄Ανδρο.
    Μες την ψυχή μου είναι η ΄Ανδρος,είναι τα ξένοιαστα νειάτα μου ,τα παιχνίδια ,οι ατέλειωτες εξερευνήσεις των "στενών" της Χώρας,η ΘΑΛΑΣΣΑ....τα σπουργίτια στο κήπο της Παναγίας,η μυρωδια από τα Πρωτοβρόχια ,......η ψυχή μου όλη είναι πλημμυρισμένη από φως αέρα και....θάλασσα.
    Ασυζητητί όλα μου τα όνειρα είναι στην ΄Ανδρο.
    Και ρε παιδιά έχω μια απορία μόνο εμείς έχουμε τέτοιο βαθύ έρωτα ή και άλλο άνθρωποι από άλλα μέρη για τον τόπο τους;
    ΄Οσους έχω συναναστραφεί εδώ "ξενάκια" σαν εμένα κανείς δεν έχει το δικό μου πάθος για την πατρίδα του.
    Αλλοδαπή μόνο συγχαρητήρια έχω να σου πώ καταφερες κάτι που εγώ δε έχω καταφέρει τόσο χρόνια.Τι είναι η γραμματεία;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Εντάξει είδα,έχω ένα πρόβλημα μέχρι να τα γράψω έχει δωθεί η απάντηση.Μονίμως καθυστερημένη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. ANDROS & PALI ANDROS

    aimis stin ksenixtia estanomaste ton topomas ligo kalitera apo sas pou briskosaste eki.

    andriotes figame apo tin patrida kai andriotes tha teliosome aftin tin palio zoi.

    kalisas mera ap to mouskemeno NJ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. KOULOURITIA deftero MEROLOGIO elaba ena ap andros kai ena apo athina. afto paoi na poi na eisai apo PERA XORIO oxi APO PISO XORIO. 20 dolaria einai dikosou xa xa xa

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. boulaki από ποιο χωρίο είμαι εγω;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. ΕΤΣΙ ΜΠΡΑΒΟ ΔΗΜΗΤΡΗ ΝΑ ΛΕΣ ΚΑΛΑ ΛΟΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΑ ΧΩΡΙΟ!!! ΤΙ ΚΑΝΕΙΣ? ΚΑΛΑ? ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΙΛΗΣΕΣ ΜΕ ΤΗΝ ΜΑΜΑ ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΗΜΟΥΝ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ. ΜΙΛΗΣΕΣ ΚΑΙ ΜΕ ΤΟ ΓΩΓΩΘΑΚΙ ΕΜΑΘΑ.
    ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΑΤΑ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΚΑΙ ΠΟΛΛΑ ΦΙΛΙΑ ΣΤΟΝ ΝΤΝΤΙΝΟ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. EFTIXIA den thelo ma miliso se esena. perno na milo me tin manasou OK. XA XA
    se pirazo se pirazo. I LOVE YOU

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. TSIBERI skordena de eisai ??
    apo to piso xorio eisai xa xa

    ta omorfopaida einai apo to pera xorio. arota to KOUTROULO. XA XA

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. καλησπέρα σε όλους
    Η Ανδρος σας που έγινε και Άνδρος μας!
    έχω πάει τόσες φορές...
    Η πρώτη ήμουν 15 ετών είχα έρθει με τον μπαμπά και την μαμά,
    αέρας τρελός ένας αύγουστος ολόκληρος χωρίς μια μέρα αέρα!!!!!
    πόσο εντύπωση μου είχε κάνει τότε η επίσκεψη στη Χώρα και το Μπατσί που βέβαια αυτό το τελευταίο ήταν πολύ ωραιότερο τότε!

    και τρώγαμε μεσημεριανό στη θεία της Βούλας ,μου το είπε η φιλενάδα μου όταν γνωριστήκαμε και η θεία βεβαια μαγείρευε στους αγγέλους...

    Τζιβαέρι με κάλυψε η καψοραχούλα

    Αχ την ζηλευω την κυρία με το σκυλάκι που δεν το βάζει κάτω με τους καιρούς και κάνει τη βόλτα της
    πολλά φιλιά κυρία με το σκυλάκι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Η Αϊτή και εμείς οι Έλληνες

    Η μικρή και φτωχή αυτή χώρα είναι η πρώτη που αναγνώρισε την Ελληνική
    Επανάσταση του 1821:

    «Το πρώτο κράτος που αναγνώρισε την ελληνική επανάσταση επίσημα ήταν η Αϊτή, ο Boyer έστειλε στις 15.01.1822 έγγραφο στην ελληνική επιτροπή του Παρισιού απαντώντας στην αίτηση των Κοραή, Πίκκολου και Βογορίδη, στο οποίο ανάγγελλε την αναγνώριση της ελληνικής προσωρινής διοίκησης και ευχόταν την νίκη της
    επανάστασης». (Τάσος Βουρνάς, Ιστορία της Νεώτερης Ελλάδας, Αθήνα, εκδ.Τολίδης, σελ. 94.)
    Γ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. ....Μάλιστα, μόλις τελείωσε τον δικό της απελευθερωτικό πόλεμο εναντίον των Γάλλων αποικιοκρατών, αν και κατεστραμμένη οικονομικά, έστειλε στο Παρίσι, στον ΑΔΑΜΑΝΤΙΟ ΚΟΡΑΗ,
    25 τόνους καφέ να εκποιηθούν, για να αγορασθούν όπλα για τον δικό μας αγώνα.
    Γ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Καλησπέρα σε όλους

    Τζιβαέρι όπως τα λέει ο Δημήτρης, από εκει είσαι!

    Δημήτρης που τα βρίσκεις όλα αυτά που λες. Super είσαι!

    Γ. ωραίος ο Καραντώνης;
    Στην αλληλογραφία τους ο Σεφέρης με τον Κατσίμπαλη τον αναφέρουν συχνά με πολύ καλά λόγια.
    Οι λέξεις του σ' αυτό εδώ το μικρό απόσπασμα είναι σαν αμυγδαλωτά, σαν μικρές μπουκιές αμυγδαλόψιχα. Τέλειος!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. ΩΡΑΙΟΤΑΤΟΣ, ΓΕΝΙΚΑ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΑ ΣΤΟ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ! ΑΦΟΥ ΟΤΑΝ ΑΡΧΙΣΑ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΩ ΤΗΝ ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΣΚΕΦΤΟΜΟΥΝΑ, ΠΩΣ ΤΑ ΚΑΤΑΦΕΡΝΕΙ ΑΥΤΟ ΤΟ ΑΦΕΝΤΙΚΟ ΚΑΙ ΓΡΑΦΕΙ ΕΤΣΙ, ΤΕΤΟΙΑ ΩΡΑ, ΕΝ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΚΗΣ ΘΥΕΛΛΑΣ! ΧΑ,ΧΑ,ΧΑ. ΟΧΙ, ΟΤΙ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΓΡΑΨΕΙΣ ΑΛΛΑ ΤΕΤΟΙΑ ΩΡΑ...
    Γ.
    (ΠΩΣ ΜΟΥ ΕΙΧΕ ΞΕΦΥΓΕΙ ΑΥΤΟ ΤΟ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Γ. μπορώ γενικώς μπορώ να έχω μεγάλο βαθμό συγκέντρωσης πολύ εύκολα. Αυτό ξέρεις δεν είναι μαγκιά, θέλει εξάσκηση. Οι ώρες που διάβαζα πολύ σαν παιδί ήταν όταν στο σπίτι είχαμε βεγγέρα. Γινόταν χαμός από τις φωνές και εγώ χαμπάρι. Οι φωνές μερικές φορές με έκαναν να συγκεντρωθώ καλύτερα. Έμμεσα σου απάντησα... Αλλά όπως ξέρεις οι αναρτήσεις προγραμματίζονται... όπως π.χ. η αυριανή ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Η Ανδρος μου

    Κοιτώ και ξανακοιτώ αυτή την ανάρτηση, μ' αρέσει πάρα πολύ! Μ' αρέσει που όλοι οι Αντριώτες λίγο πολύ την ίδια λόξα έχουμε για το νησί μας.

    Η Ανδρος μου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. ΓΙΑ ΝΑ ΔΙΟΥΜΕ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΥΡΙΑΝΗ...
    ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗΣ ΠΑΡΑΔΙΔΕΙΣ;
    Γ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Ε, ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΝΑ ΤΟ ΔΟΥΜΕ ΕΙΝΑΙ ΩΡΑΙΟ! ΠΟΛΥ ΧΤΙΖΕΤΑΙ ΟΜΩΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ.
    Γ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Οχι, οχι καμμια σχέση

    Φυσικά Ανδρέας ήταν ο Καραντώνης Δημήτρη και οχι Αντώνης. Αλλά σκεφτόμουνα εναν Αντώνη που ξέχασα να ευχηθώ, χα, χα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. "Η Ανδρος μου"...
    Τόσοι πολλοί την αγάπησαν...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Η φαντασία μας ερεθίζεται από τη μνήμη μας και η μνήμη αναπλάθεται από τη φαντασία μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή